Wandelen als uitdaging?

Wandelen als uitdaging?

Wandelen doe je iedere dag. Maar voor de één is dit een tweede natuur, terwijl een ander dit als een echte uitdaging ziet.

Zelf vind ik wandelen natuurlijk allang geen uitdaging meer en is het een soort van tweede natuur voor mij. Toch heb ik ook zeker mijn uitdagingen. Hoe ga je om met een goede werk-privé-balans bijvoorbeeld?

Wandelen is fantastisch, maar kost ook veel tijd. Tijd die je niet kunt besteden aan werken of leuke dingen doen met vrienden en familie. Door veel te wandelen krijg ik echter energie en kan ik in minder tijd, meer bereiken op het werk.

Uitdagingen helpen mij dingen te bereiken die ik normaal niet zou doen. Denk eens aan een hardloopwedstrijd. Zomaar hardlopen is voor veel mensen moeilijk. Zij moeten een doel hebben. Dit doel kan afvallen zijn, maar ook een uitdaging zoals een hardloopwedstrijd (inclusief mooie eindtijd).

Ageda Venema legt op haar blog heel erg mooi uit waarom je een uitdaging moet aangaan en in hoeverre een uitdaging je gedrag veranderd.

Want uitdagingen zorgen er absoluut voor dat je gedrag positief veranderd. En gedragsverandering is nodig om vooruit te komen. Constant nieuwe doelen stellen, betekent nieuwe uitdagingen voor je zelf. Deze kun je vinden in je prive sfeer, maar ook in je werk.

Welke uitdagingen heb jij op dit moment? En zet je deze op papier om ze concreet te maken? Ik ben benieuwd! Laat het weten in een reactie 😀

3 leuke tips voor tijdens een lange wandeling

3 leuke tips voor tijdens een lange wandeling

Wandelen is natuurlijk erg leuk, maar voor sommige personen is wandelen een bezigheid die zij liever niet doen, omdat dit vaak lang duurt en op den duur gaat vervelen. Voor hen heb ik een aantal tips om een lange wandeling aangenamer te maken!

Stay tuned 😀

1. Luister een podcast

Wandelen, wat an sich al goed voor je is kun je nog nuttiger maken door bijvoorbeeld naar een leerzame podcast te luisteren. Op Spotify zijn er talloze podcasts te vinden, die je thuis kunt downloaden op je smartphone en tijdens een flinke wandeling kunt beluisteren zonder dat dit je extra data kost.

Mocht je liever wat ontspannends luisteren dan zijn daar natuurlijk ook genoeg podcasts over te vinden. Mijn ervaring met poscasts tijdens het wandelen is, is dat als je eenmaal in een verhaal zit dan vliegt de tijd. Overweeg dus zeker eens een podcast!

2. Ga met iemand anders wandelen

Wandelen met iemand anders is vaak een stuk gezelliger. Niet iedereen heeft zin om met een ander te wandelen, maar voor veel mensen is het naast een stok achter de deur ook een mooi moment om weer eens bij te kletsen met die vriendin, vriend, vader of moeder die je eigenlijk veel te weinig spreekt.

3. Maak kleinere ‘rondjes’

Door je wandeling op te knippen in meerdere wandelingen hoef je niet meteen lange wandelingen te maken en hier tegen op te zien. Door bijvoorbeeld te beginnen in de ochtend met een wandeling van 20 minuten en er in de avond na het eten nog eens 30 minuten aan vast te plakken heb je in totaal die dag een flinke wandeling achter de rug. Een wandeling in de ochtend is daarnaast ook nog eens een uitstekend begin van de dag waardoor je een flinke energieboost ervaart.